Romanus & Selling, 2021-01-21

Foto: Elisabeth Ohlson

Augustprisbelönade Ann-Helén Laestadius debuterar med roman för vuxna

Ett år efter den uppmärksammade Girjasdomen och inför samernas nationaldag den 6 februari utkommer nu Ann-Helén Laestadius roman Stöld. Det är en gripande berättelse baserad på verkliga händelser, som utspelar sig mot fonden av den storslagna naturen i norra Sverige.

Foto: Elisabeth Ohlson

– Stöld är en sårig och svår samisk historia som måste berättas. Flera gånger under skrivandet har verkligheten kommit ikapp, inte minst efter Girjasdomen då hatet och trakasserierna mot samerna och framför allt renskötarna trappades upp ännu mer, säger Ann-Helén Laestadius.

Stöld skildrar en verklighet i en bortglömd och sällan skildrad del av Sverige där renar tjuvjagas, plågas och dödas brutalt, och polisen inte utreder brotten. Där människor ställs mot varandra och desperationen växer. Där spänningarna mellan samer och andra bybor förgiftar generationer.

Författaren och journalisten Ann-Helén Laestadius, född 1971, är same och har sina rötter i Nedre Soppero. Hon är uppvuxen i Kiruna men numera bosatt i Solna. År 2007 vann hon en manustävling och debuterade med ungdomsboken Sms från Soppero. År 2016 kom ungdomsromanen Tio över ett, som tilldelades Augustpriset i kategorin bästa barn- och ungdomsbok. Året därpå vann hon även Norrlands litteraturpris och var sommarpratare i Sveriges Radios P1. Stöld är hennes elfte bok och första roman för vuxna. 

Ann-Helén i en intervju om hur boken kom till:

– Jag har funderat på den här berättelsen i säkert sju år och under tiden har jag samlat på mig historier från renskötare som jag intervjuat och följt på olika sätt. Det har varit en lång process, det är faktiskt den svåraste bok jag har skrivit. Min mamma växte upp i en renskötarfamilj, men eftersom jag inte gjort det själv har jag fått göra mycket research. Sedan är det flera känsliga ämnen, och även om det är fiktion så har det varit väldigt viktigt för mig att berätta det på rätt sätt och så rättvist som möjligt. Läs hela intervjun på SelmaStories!

Om Stöld

En januaridag när solen nyss återvänt norr om polcirkeln skidar nioåriga Elsa ensam till rengärdet och hittar sin kalv Nástegallu död. En man som hon känner igen håller i en blodig kniv och renkalvens öra. Elsa skräms till tystnad, smärtsamt medveten om att hennes ursprung väcker ett glödande hat. Hon får tag i örat men bevarar hemligheten som kommer att påverka henne långt senare i livet.

Stöld är en vild och vacker jojk till renskötarlivet, en spännande roman om en sällan skildrad verklighet i norr. Där renar tjuvjagas och dödas brutalt och polisen inte utreder brotten. Där spänningarna mellan samer och andra bybor förgiftar generationer.

Augustprisbelönade Ann-Helén Laestadius roman Stöld bygger på verkliga händelser och är en svidande skildring av en bortglömd del av Sverige.

 

Sagt om Stöld

”En spänningsroman är det inte, men det är nåt som kryper genom hela boken … Jag lär mig otroligt mycket".  Titti Schultz, Go'kväll

”En lättläst och samtidigt djup, vacker och spännande berättelse om en landsdel som många av oss inte vet så mycket om. Den är värd en stor skara läsare.” BTJ, 5

Sagt om tidigare böckerna:

”Att skriva om det samiska ’nuet’ och inte bara historien är politiskt sprängstoff; det handlar om klimat, ekonomi, mänskliga rättigheter. I Bara dra göms en ’vuxnare’ och farligare roman som jag hoppas Laestadius vill skriva.” Maria Edström, Expressen

”Hon har tuktat sin prosa så att den skimrar och nästan närmar sig prosalyriken, de utmejslade meningarna har fått en tyngd och slagkraft som understryker berättelsens allvar. […] Bara dra är en viktig och starkt berörande roman.” Yukiko Duke, Svenska Dagbladet

”Det är en skicklig hopflätning av flera intressanta teman. Med stigande fascination läser jag om stadsflytten och gruvan som sträcker sig så osannolikt långt ner i berget, och svär över Majas oförmåga att se sin omvärld. Men just där är styrkan i Tio över ett: att visa precis hur stark skräcken kan bli, så att den tar över allt annat. Och att det går att komma ur den.” Lotta Olsson, Dagens Nyheter